tisdag 16 juni 2015

Läser på forum/bloggar och funderar över det här med "min häst kan inte gå på bete" "inte gå i stor hage" "måste gå ensam" osv.
Det framhålls gärna att det är för HÄSTENS skull som den ska gå ensam, liten hage, bara begränsat antal timmar osv.
Jag bara känner??
Ponera att det (på riktigt) ÄR för hästen skull, låt säga att den blir superstressad när den går med andra, för stor hage osv, VAD är det då för hästavel och hästhållning vi bedriver egentligen? Om vi får fram individer som mår dåligt av att få vistas med andra hästar tillsammans i en större hage många timmar om dygnet? Är det inte något som blivit fel, om hästen upplevs må bättre då större delen av dygnet tillbringas ensam i frimärkshage/box?
Talas om hästar som är så högt i blod/avlade för prestation mm och därför tydligen inte klarar av ett mer "normalt" hästliv. Tycker det är rent bedrövligt ärligt talat.
Det argument som upprör mig mest är nog ändå "ja men min häst är värd så mkt pengar, kan inte riskera att den skadar sig i hagen" Tycker det är sjukt egoistiskt. Det är så tydligt att det där inte längre handlar om att se till hästens bästa, utan den egna ekonomin/satsningen.
Jag skulle verkligen inte ha råd att köpa en ny häst i motsvarande klass som min nuvarande om det hände honom något, men det är ju liksom inget HAN ska bli lidande för? Då får jag vara utan häst helt enkelt, eller skaffa en unghäst.
Samtidigt verkar det inte öht finnas några funderingar kring risker med att transportera runt sin häst i trafiken var och varannan helg på träningar och tävlingar? Men den här biten väljs inte bort på samma sätt som hagvistelse, varför då? Jo, för det drabbar ju ryttaren/ägaren, man kan inte nyttja hästen till det man vill ha den till. Att begränsa hagvistelse däremot är ju inget som drabbar ägaren/ryttaren negativt...
Min slutsats av detta är att det i många fall INTE handlar om vad som egentligen är bäst för hästen, det handlar om vad som är bäst för ägaren/ryttaren, och det vore väl på ngt sätt lite mer ok om man åtminstone rakryggad kunde stå för det? I stället för att påstå att man gör saker på ett visst sätt för hästens skull?

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig Cissi! :) Man undrar ibland hur vissa tänker.. /Marika

    SvaraRadera
  2. Håller helt klart med!
    Och hur får man ens fram den där vuxna hästen som inte kan gå i hage? Varför har den inte fått rasa runt med jämnåriga på bete i unga år? Det är så man bygger hållbara hästar, inte genom att packa in dom i bubbelplast och ställa dom i box.

    SvaraRadera