fredag 15 maj 2015

Nöjd häst när det äntligen är grönt igen:) Gul har haft tillgång till gräshage hela maj, så det blev tidigt i år.

Jodå, vi lever....inte haft nån större inspiration att skiva på bloggen på ett bra tag bara. Får se om det blir någon bättring nu kanske:)
Lite uppdate angående det jag skrev om att ridsportförbundet menade att man ej får ha boots (barfotabootsen alltså) på framridning: Om allt går enligt plan så kommer en artikel om detta i en ridsportstidning senare i år, ska bli väldigt intressant att ta del av...

Ridmässigt är vi fullt igång. Efter en lite tråkig vår du gul haft lite jobbigt med fällning av pälsen, blir håröm och får skav, så är nu sommarkostymen på och hästen gladare.
Jobbar vidare med bytesträning efter vinteruppehåll med detta. Nu verkar det klarna mer och mer för Gul, han har ju tidigare i princip aldrig bytt galopp i frihet vad jag sett, kanske har hänt ett fåtal gånger på 7 år...så det är uppenbarligen inget som känts naturligt att göra. Även i hoppningen har detta varit ett "problem" då i en del övningar konstant blir fel galopp efter hinder.
Förra veckan la jag försök till byte i slutet på en ngt kortare diagonal, ett antal meter före spåret och då bytte han åtminstone fram, men ej bak. Kanske inte så mkt att hurra för men ser det iaf som att bättre ett orent byte än att det inte händer ngt alls!
Passet efter bytte han inte alls första två försöken, men sen TROR jag bannemej att vi satte ett rent byte:) SÅ synd att jag inte hade nån på marken som kunde hjälpa mig att titta.
När jag sedan på kvällen hämtade honom längst upp i hagen och vi busade lite (sprang på kapp typ) så gör han helt plötsligt två byten och ruskar lite busigt på huvudet, precis som : Kolla va jag kan matte! Jag vet inte men lite konstigt ändå, han byter ju aldrig annars när han är lös?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar