måndag 19 november 2012

Lite positivt...

Idag var det dags för tandkorrigering/rensning, fastnar fortfarande (2 ställen)  men han har inte ont/inga inflammationer:) Blir sakta men säkert bättre och bättre.
Sen var det dags för omgipsning av hovarna, det såg mkt bra ut, är nog inte omöjligt att han faktiskt kan få skor på fram redan nästa vecka...kanske.
Ytterligare en positiv grej är att Ceasar inte längre svullnar i sina bakben när han står inne på natten. Vad jag förstår har han "alltid" gjort det så jag har ofta haft honom lindad bak på nätterna. Nu när han har så himla lurvig päls på benen som man spolar av när han kommer in har det inte känts så bra att packa in blöta ben i paddar/lindor så därför har jag nu provat ett tag utan och tänka sig, han är jättefin i benen på morgonen! Trodde liksom det var kört med en såpass gammal häst (närmar sig 25 år...) Enda förklaringen jag har till detta är att han fungerar bättre nu när han är barfota. Med skor verkar trakterna snabbt bli väldigt höga och därmed har förmodligen inte strålen/elastiska putan fått göra sitt jobb.

9 kommentarer:

  1. Det är aldrig försent att lära gammla hästben att inte svullna :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad skönt med nåt positivt! Var på Ullared på vägen hem idag och köpte lite tröstgodis till Ikaroz (Ceasar får också såklart), kommer ut en vända i veckan och klappar på dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör gärna det, han blir så glad för all uppmärksamhet, inte minst nu när han står i boxen hela tiden...

      Radera
  3. Utan skor blir det väl mer cirkulation och inte bara i hoven då kanske. :) Toppen! /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste vara så, stålen funkar ju som en "pump" för blodet :)

      Radera
  4. Har precis updaterat mig på vad ni har haft för er och kära hjärtanes då. :( Vad mycket eländigt ni råkar ut för. SKITTRÅKIGT rent ut sagt. :( Får vara glad för att jag 'bara' har hagproblemet att dras med. Håller tummarna för att han repar sig snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det känns rätt tungt just nu.... :( Vet inte vad jag ska våga hoppas på men inser att det kommer att dröja innan vi är igång igen...alla hållna tummar välkomnas:)

      Radera
  5. Hejsan Cissi!

    Jag skulle gärna vilja ha kontakt med dig snarast. Kan du maila mig på petra@bokabesok.se

    Mvh Petra

    SvaraRadera