lördag 22 oktober 2011

Lite uppdatering

Längesedan jag uppdaterade, har vart lite fullt upp med annat:) Nåväl, hästarna är nu installade sedan två veckor tillbaka, pga vädret ville jag inte ha dem ute längre, hagen är ganska blöt så det kändes inte så bra att dom skulle behöva ligga i vätan...Eftersom jag ändå vill dra ytterligare på perioden då Ikaroz inte ska behöva äta hö/hösilage så har det inneburit att jag varje dag får handplocka 7-10 kg gräs(beroende på hur blött det är)till kvälls/nattmålet, så hittills har man alltså gått dubbelvikt och plockat ca 120 kg gräs!! Inte så kul, men eftersom det ökar hans möjligheter att bli bra så kommer jag fortsätta månaden ut, pust.
Ny tandkoll/rensning behandling m Decapinol förra måndagen, moster vara här. Hon har ju inte kännt på honom sen i mitten på juni och hon tyckte också att det såg mkt bättre ut:))Högersidan är riktigt bra nu, vänster fortfarande den stora fickan kvar, det som börjat hända är att tänderna där fått ett större mellanrum, vet inte riktigt varför, men troligtvis är det positivt då "skräpet" verkar lossna lättare.
Ridningen funkar bra, dock gillar inte Ikaroz att gå på banan när det är blött och klafsigt, blir lite seg och långsam, gillar inte när underlaget skiftar mellan torrt och "klafs". Nu ska väl vädret bli bättre så hoppas det torkar upp till veckan. Clara sköter sig, jag har dock knappt ridit själv, bara checkat av lite. Hade Tuva på lina i veckan och det funkade superbra, dock vågade jag inte släppa dom lösa efterom det var två andra ekipage på banan.

Tyvärr börjar nästa vecka på ett jobbigt sätt, på tisdag är det begravning för min styvbror som gått bort i cancer:( Vi hade ingen nära relation då vi varken växt upp ihop eller bott på samma ort som vuxna, men han har ju ändå funnits inom familjen de senaste ca 28 åren, så självklart känns det otroligt ledsamt....

4 kommentarer:

  1. Tråkigt med din styvbror. Man måste vara glad så länge man är skapligt frisk.
    Ang. gräset. Jag hade en period då jag behövde gräs till hästarna pga hosta tror jag det var. Då abvände jag en lie, det gick mkt bättre än att plocka. Har du testat? (Behöver förstås vara ganska slät mark)

    SvaraRadera
  2. Ja lie är bra:) har använt det vid andra tillfällen, men på detta gärdet känns det lite svårt då gräset antingen inte är så långt, eller att det ÄR långt, men "ligger ner", känns svårt att få till det m lien då..../Cissi

    SvaraRadera
  3. Herregud vilket jobb du gör! Det är ju skitmkt gräs att plocka :S Hur ska du göra sen när det inte funkar med att plocka gräs mer? Hö eller hösilage? Mats i munkedal har hösilage i småbalar om du behöver det. Har du hönät till honom? Tänkte att det kanske är bättre när han inte kan möla in maten utan ta lite i taget.. Jag är jättenöjd med mitt nät så det kan jag tipsa om :) men du har säkert redan funderat en massa på detta :) håller tummarna! kram

    SvaraRadera
  4. Hej Emma! Det blir hösilage i kombination m höpellets under november, därefter ser jag hur mkt hösilage han tål (har varit känslig tidigare)klarar han det inte till 100% så får det bli hö till viss del. Smidigt nog finns det hösilage att köpa i stallet:)Jag använder oxå småmaskigt hönät, det är verkligen toppen:))Kram Cissi

    SvaraRadera