onsdag 3 augusti 2011

Problemlösning...

Pratat med halmpelletstillverkaren igen och ska komma upp med 200 kg hö i slutet av månaden för att köra igenom det till pellets, så får det bli en testomgång.

Funderar fram och tillbaka hur utfodring med denna höpellets ska ske. I boxen tänkte jag ha en krubba med vipplock som öppnas mha elektomagnet/timer. Har gjort en liten prototyp i papp som verkar funka. Ska jag ge uppblött pellets så funkar det nog inte med traditionell foderautomat som sitter på utsidan på boxen, och att ge större mängd torr pellets på en gång vågar jag inte pga risk för foderstrupsförstoppning.

Nackdelen är ju att pelletsen äts upp mkt fortare än motsvarande giva med hö. Efter mkt funderande/googlande hittade jag äntligen vad jag tror kan vara lösningen för att ge en lång ättid med torr pellets, kolla själva!





Tycker de är en väldigt bra idé med denna boll som man alltså fyller med pellets, sedan får hästen rulla bollen för att lite pellets i taget ska komma ut genom ett litet hål, så smart!!
Borde även vara en väldigt bra sysselsättning för för tex hästar som måste ha boxvila.
Jag ska iaf införskaffa en, så får vi se hur det funkar!

Problem nr två är ju numera även Ikaroz hovar. Igår konsulterade jag en ny hovslagare för bedömning. Han höll helt med om att bästa alternativet är att han fortsätter att gå barfota 4-5 veckor för att förhoppningsvis då kunna skos. Fick även tips om att dagligen ge bakjäst för bättre tillväxt. Lutar åt att jag åker till Åby och skor på kliniken när det är dags.

Sen visade det sig att min veterinär på Åby ska sluta så nästa tandkorrigering kommer att ske nere i Halland hos Ylva Rubin www.lundens.com som ska vara mkt duktig på tänder.

1 kommentar:

  1. Vilken smart boll! Den ska jag komma i håg. Tack för tipset.

    SvaraRadera