onsdag 16 februari 2011

Kommit igång efter vintervilan

Ridit några pass på banan nu och känner att det redan givit resultat. Efter igångsättningen fick jag till en början passa väldigt mkt på vänsterbogen då det gärna blev en avdrift utåt i det varvet. Nu tycker jag att jag fått honom hyfsat jämn igen, jobbar på i traven i jämt tempo i en bra takt, jämt sug i tygeln. I övergångarna till skritt behöver vi jobba mer på att "komma iväg", han blir gärna lite slingrigoch marcherar inte på ordentligt.
Galoppen har vi inte jobbat så mkt med ännu,underlaget är lite lurigt. Det jag skulle vilja få hjälp med nu är hur vi ska få till övergångar galopp -skritt. Vi får liksom inte till det utan att det blir 7-8 travsteg emellan, hur gör man?? Jag försöker samla upp galoppen, driver m inner skänkel mot ytter tygel som samlar upp, går in på lite mindre volt, bryter sedan av mha säte och kram i innertygeln. Någon som har tips på hur vi ska få till det? Bra övningar?

Sidvärtes går riktigt bra nu iaf, fortsätter jobba på att behålla ett jämt flyt ffa för höger skänkel. Känns som att vi fyllt på verktygslådan ordentligt nu då han även känns mogen att börja leka lite mer med öppnor och slutor, enda "problemet" är i vanlig ordning piloten som verkligen skulle behöva lite mer handledning vad gäller de "nya verktygen".

1 kommentar:

  1. Jag tycker att om man går in i en svag liten öppna innan övergången brukar det gå lite lättare samt att hästen bibehåller formen under tiden!Kan ju kanske funka även för er?!Lycka till!

    SvaraRadera