tisdag 1 juni 2010

Ont i fötterna?

Hovis var här och skodde i morse och nu har jag lärt mig en ny grej. Kolla hästen INNAN den skos...Ikaroz hade vart ute i natt och jag tog honom direkt från hagen när Hovis kom. Efter skoningen släppte jag ut honom och tog sedan in igen nån halvtimma senare. Märkte då att han vände lite konstigt i stallgången, verkade ha ont i ena bak? Tog ut för check på stallplanen, ovillig till longering, väldigt diffust men det känns som att han har ont i båda bak.
Longerade på mjukt underlag, ingen hälta men rör sig inte så bra som vanligt, stum och kort i steget. Ringer Hovis och konfererar lite, ska avvakta tills i morgon och se vad som händer. Hade jag nu vart smart så skulle man ju kollat hästen innan skoning, så hade jag ju vetat om problemet är relaterat till skoningen, nu vet jag ju inte om han kanske gjort ngt i hagen.
Eftersom det inte blev någon ridning så lasttränade vi stället. Han går in och jag kan stänga bommen om jag vill, men jag får vänta ut honom lite då han kan vilja backa ut igen några gånger. Dock har han verkat börja tröttna lite på att backa ut, han nöjer sig med att backa halvägs eller ett par steg, i det läget brukar jag oftast få honom att gå fram igen om jag själv rör mig framåt i transporten. Nu jobbar jag med att kunna "få stopp" på honom och få honom att gå framåt igen, även när jag befinner mig vid bakbommen. Han lyssnar supermycket på min växelvis korrigerande stränga/berömmande röst, och tillslut tog han tillrättavisning och gick framåt igen, även när jag stod där bak. Det är en bit kvar tills det fungerar fullt ut såklart men det är ändå ett STORT framsteg :-)) då det från början inte fanns något som stoppade honom om han ville backa ut.
De är mkt intressant att jobba såhär med sin häst, vi lär oss läsa varandra och det känns verkligen som att vi kommunicerar.

4 kommentarer:

  1. Grattis till framstegen! Hoppas benet blir bättre.

    SvaraRadera
  2. Längtar till den dagen då Sudden också blir såpass lydig!!Hoppas att det blir bättre med bakdelen tills imorrn!

    SvaraRadera
  3. Surt surt surt med hältan! Roligt att det går så bra med lastträningen och skönt tycker the groom :-) som vill åka ut på nya äventyr med Ikaroz. Bli frisk NU då!

    SvaraRadera
  4. äjdå, tråkigt när man får luska sig fram till vad det kan bero på. hoppas det är snabbt övergående och grattis till lyckad last-träning.

    SvaraRadera