söndag 22 november 2009

Så här ser det INTE ut i hagen nu kan jag säga

Regn och rusk hela dagen. Ikaroz gillar INTE att ridas ut i det här vädret, han är lustig, tycker det är tråkigt att skritta ut på vägen så han svänger på eget bevåg in på ridbanan istället. Efter lite kort uppvärmning bestämmer vi oss för att köra lite galopparbete idag. Både han och jag glömde bort regnet, vi tyckte det var lika kul båda två! Gjorde en övning som gick ut på att jag använde hela banan som en stor 8-volt, ett varv på varje volt 5-6 travsteg emellan och så ny galopp in på ny volt. Jättenyttigt då det blev många fattningar. Han har riktigt bra koll på höger och vänster nu:-) tillskillnad mot i somras.

Är så himla nöjd med honom och väldigt tacksam att jag hittade honom. Kollar annonser nu för A:s räkning och måste säga att det verkar OTROLIGT svårt att hitta en vettig häst. Så fort det är ett vettigt pris så är den: import, hästhandlare, sadeltvång, rtgförändringar, 155 cm hög osv... Var hittar man en svenskuppfödd häst utan skadehistorik, normala gångarter och normal hoppförmåga som inte kostar skjortan? Min häst kan väl inte ha varit den enda eller?

På fredag blir det träning för Pernilla igen, ser fram emot detta, om inte annat är det jättehärligt bara det här att få komma till ridhus och rida :-)Planerar att hålla igång december ut och sedan ge honom lite vintervila ca 3 veckor i januari, men det beror lite på hur han känns och hur underlaget är. Förhoppningvis kan det under vilan bli lite tid att börja rida Clara.

7 kommentarer:

  1. Ett tips där de kan finnas bra hästar till vettiga priser:
    Ring till Pia Lewin ( Nätterqvist) i Laholm
    Flammabyggets Stuteri.
    Hon brukar kunna ha hästar i olika prisklasser
    och mankhöjder, mm!
    www.flammabygget.se
    Mvh Sanna

    SvaraRadera
  2. tack för tips :-) Red faktiskt förbi det stället för ett par år sedan då en häst jag ägt sålts till en tjej som bodde granne med det stuteriet.

    SvaraRadera
  3. Jag och mamma letar också häst fast till henne då,och det e verkligen omöjligt att hitta ngn vettig som du säger!!Tycker att det e ovanligt många med rtg förändringar faktiskt...

    SvaraRadera
  4. Åh, jag längtar till gröna, torra sommarhagar. Vi har den värsta lervällingen på många år i vår hage. Det + 2 unghästar som rejsar hejvillt där inne gör ju sitt. Puh. Härligt med galopparbete =) Vi har precis börjat fatta galopp igen. Rider du också ut själv på din unghäst? Funkar det bra? Frasse blir så himla stissig de gångerna han blir rädd för något. Det känns inte helt tryggt. puh..

    SvaraRadera
  5. Vilde Kaja: Ja jag rider ut själv och har gjort det från första början, det har aldrig varit några problem, skönt för jag tycker det är väldigt jobbigt att behöva vara beroende av när andra ska rida :-)

    SvaraRadera
  6. Tack, han är min prins :-)

    SvaraRadera