lördag 20 september 2014

Bytesträning

Dags att ta tag i bytesträning igen, har spånat och funderat på hur jag ska få till det. Well, på inrådan från hans hopptränare beslöt jag att prova metoden med snedställd bom. Dessutom bytte jag taktik, ist för att försöka byta från hans svåra till hans lätta galopp gjorde jag tvärtom, började alltså i vänstergalopp. Bom med sockerbit i ena ändan placerades på diagonalen, ca 10 m från slutet av diagonalen. Började sedan på den högre delen av bommen vilket såklart resulterade i mer hopp över bom än ett galoppsprång, nåväl, landade iaf ett flertal gånger i rätt galopp, nån gång bytte han ej alls och ett par gånger bara fram. Jobbade oss sedan mer och mer mot andra änden på bommen och fick i slutet till vad jag kunde känna ett bra byte utan "hopp" :) Han gjorde heller inga försök att "fuskbyta" före bommen (lägga in ett travsteg) Mkt nöjd över att ha hittat en metod som vi kan fortsätta jobba utifrån! Fortsättning följer.... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar