torsdag 14 april 2016

Försvann lika fort som den kom...

Två veckor sedan Ikaros kom in halt nu, skumt nog var han helt hältfri redan 3 dagar efteråt och har ridits sedan dess utan några som helst problem, skönt! Ger mig fasen på att det trots allt hade med hålväggen att göra. Och på tal om hålväggar poppade en ny sådan upp på en bakfot nu, sååå trött på detta, hoppas på en hyffsat torr sommar.
Ridmässigt har det funkat riktigt bra, har inte fått till någon träningstid ännu men det börjar bli hög tid. Nåväl, börjar bli ganska bra på att analysera såväl min egen ridning som svagheter hos Ikaros men måste bli bättre på att utifrån det arbeta i en någorlunda konsekvent system för att uppnå förbättring, räcker ju liksom inte med att krasst konstatera att det här är vi inte bra på... :)
Min grundproblematik ligger främst i att jag är alldeles för stark i min högersida, medans den vänstra är väldigt passiv. Ikaros är svag i sitt vänstra bakben, detta blir ingen bra kombo. Nummer ett är ju att identifiera problemet, nummer två att göra ngt åt det. Jag är liiiite för bekväm som ryttare, lägg därtill en häst som är av samma mentalitet, detta resulterar till exempel i att jag mest rider höger öppnor, eftersom de går bra, och drar mig för att rida vänster öppnor för att både jag och häst tycker dessa är svårare. Alltså det är ju så dumt, det förstärker ju bara problemen ännu mer...
SÅ, nu jäklar ska jag bli mkt mer diciplinerad!! LIKA många (om inte fler)öppnor/slutor/skänkelvikningar åt BÅDA håll. Alltid.
INTE backa med min högerhand, INTE vara starkare i min högerskänkel, tänka på detta HELA tiden.
Jag märkte väldig skillnad direkt jag blev mer aktiv med min vänsterskänkel, hur han rundade sig, hur hörnpasseringarna genast blev mkt bättre. Fortsättning följer.... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar